Ben jij wel eens geblacklist?


Ben jij wel eens geblacklist?

Het kan de beste overkomen. Of je nou een eigen mailserver hebt, een eigen website, of gebruikt maakt van services als Office 365, iedereen kan gehackt worden. Meestal worden er dan duizenden spam mails vanuit jouw adres verstuurd, en sta je binnen de kortste keren op een van de lijsten van Spamhaus of Barracuda. 

Goed toch? Zonder deze lijsten zou het e-mailverkeer over de hele wereld een zooitje zijn, en kom je er lastig achter als je daadwerkelijk gehackt bent. Maar wat als je niet gehackt bent, maar wel op een blacklist staat? Hoe kan dat überhaupt?

Om te begrijpen waarom je geblacklist bent, moet je eerst een inzicht krijgen wat blacklists precies zijn, en welke functie ze dienen.

Verschillende soorten blacklists

Er zijn veel verschillende soorten blacklists, en dat kan verwarring scheppen. De een richt zich op het opsporen en blokkeren van gecomprimeerde adressen, de ander op het minimaliseren van non-deliverables en bounces. Sommige blacklists zijn bedoeld om geld te verdienen, waar je moet betalen om van de lijst afgehaald te worden, terwijl de beste, zoals de blacklists van non-profit organisatie Spamhaus, het internet een stukje veiliger maken.

Het is dus van belang dat je controleert op welke lijst je precies staat, en vooral waarom. Gebruik je bijvoorbeeld een third party mail filter in de cloud, dan kan het zijn dat je door de SORBS (Spam and Open-Relay Blocking System) wordt geblokkeerd. Deze op DNS gebaseerde blacklist wordt gebruikt om mailservers op te sporen die een hoog volume spam en andere gevaarlijke mails versturen. In de praktijk betekent dit echter dat third party mailfilters, zoals Kaspersky for Microsoft 365 en Forcepoint Cloud Email Security, waarover miljoenen mails per dag worden verstuurd, om de haverklap worden geregistreerd als spam zenders. En dan kan jij opeens geen mails meer versturen omdat iemand anders is gehackt of zich niet aan de regels houdt.

Hoe los je dat op?

Over het algemeen heb je helemaal geen last van blacklists, zeker niet als particulier. Alleen als je ontvangers de specifieke blacklist in hun mail filtering gebruiken word je geblokkeerd. Je kunt dan een paar dingen doen: je ontvanger vragen jouw domein te whitelisten of te stoppen met het blacklist gebruik, of een de-listing aanvraag.

Om je mailserver, of mailadres, van een blacklist te verwijderen moet je over het algemeen een "de-listing" aanvraag doen. Vrijwel elke blacklist provider hanteert dit proces in een of andere vorm. Bij SORBS, Spamhaus en Barracuda kun je een gratis aanvraag voor verwijdering doen. Je geeft dan je IP adressen, domeinnaam en identificatie op, waarna je netjes van de lijst wordt gehaald. Maar er zijn ook blacklist providers die geld rekenen voor een de-listing, en dat kan soms prijzig zijn. Ik zou je aanraden deze bedrijven te mijden, en alleen te betalen als het echt niet anders kan en je ontvangers weigeren mee te werken.

In conclusie blijft het altijd uitzoekwerk, die blacklists. Of je nou reputatieschade probeert te voorkomen, of simpelweg gewoon weer wilt kunnen mailen, op een blacklist staan is vervelend. Ik krijg dan ook geregeld vragen voor advies en hulp met de-listing. Hopelijk weet je door dit bericht iets beter wat je moet doen als het jou overkomt.

Vragen?

Heb je nog steeds vragen, of wil je graag hulp? Onze helpdesk staat altijd voor je klaar om je verder te helpen. Bel ons op +31 (0)20-6104888 of mail ons!

 

Contact